article left right link-out audio play down up instagram whatsapp youtube facebook twitter mail link bookmark content-bundel quote

Depressie of burn-out?

door Maic Oudejans

Een burn-out is niet hetzelfde als een depressie. Toch is het soms niet zo makkelijk van elkaar te onderscheiden.

Presteren op school, een bijbaantje, sociale verplichtingen, naar de sportschool, feestjes pakken, je social media accounts onderhouden en naar de verjaardag van je oma. Voor steeds meer jongeren wordt alles willen en alles moeten te veel. Het gevolg is een burn-out. Of toch een depressie? 

Overeenkomsten

Dat het niet altijd meteen duidelijk is of je een burn-out of een depressie hebt, is niet zo vreemd. Je voelt je in beide gevallen behoorlijk shit en ook de symptomen kunnen overeenkomen. Je kan bij zowel een burn-out als bij een depressie symptomen als lusteloosheid, een uitgeput gevoel, slaapproblemen, een laag gevoel van eigenwaarde en concentratie- en geheugenproblemen hebben.

Energie versus stemming

Toch zijn er ook een aantal grote verschillen. Het belangrijkste is dat een depressie een stemmingsstoornis is en een burn-out een energiestoornis is. Dit kun je zien als het verschil tussen willen en kunnen. Een depressief persoon heeft nergens zin in en kan niet meer genieten van dingen, terwijl iemand met een burn-out juist wel dingen wil doen, maar daar simpelweg de energie niet voor heeft.

Werk-gerelateerd

Een tweede verschil ten opzichte van een depressie is dat een burn-out (vaak) werk- of studie-gerelateerd is. De oorzaak is meteen duidelijk, wat bij een depressie lang niet altijd het geval is. Een burn-out is verder nooit erfelijk, kan niet worden behandeld met antidepressiva of andere medicatie en wordt nooit gekenmerkt door suïcidale gedachten. Bij een depressie kan dat wel zo zijn.

Definitie

Wat een burn-out precies is, is vastgelegd in de zogenaamde Maslach Burnout Inventory (MBI). Volgens de MBI is burn-out een syndroom van extreme vermoeidheid, afstand nemen van het werk en weinig vertrouwen in het eigen kunnen. Deze punten zijn het gevolg van stress op de werkvloer of in de schoolbanken. Hoe je met die stress omgaat kan het verschil betekenen tussen burn-out of niet.

Van burn-out naar depressie

Het één sluit het ander overigens niet uit. De uitschakeling bij een burn-out komt vaak vrij onverwacht. Waar je de ene dag nog alles kon doen, kan je nu ineens niks meer en daar kan je behoorlijk somber en angstig van worden. Zeker als dit gevoel langer aanhoudt, kan je in een negatieve spiraal komen en kan een burn-out makkelijk overgaan in een depressie. Als je wilt weten wat een depressie precies is, check dan onze depressie detector.

Behandeling

Het is belangrijk dat de juiste diagnose gesteld wordt, want de ziektes worden verschillend behandeld. Een depressief iemand moet als het ware geactiveerd worden. Hij of zij moet weer dingen gaan ondernemen. Bij een burn-out werk je eerst aan het energieniveau. Je bouwt de activiteiten rustig op. Als de conditie verbetert en lichamelijke klachten af nemen ga je over op het aanleren van vaardigheden en het onderzoeken van niet-helpende gedachten die de symptomen in stand houden. 

Diagnose

Als je vermoedt dat je een burn-out of een depressie hebt, ga dan naar de huisarts. Hij of zij kan je helpen de juiste diagnose te stellen en je eventueel doorverwijzen naar een specialist. Voor je de diagnose burn-out krijgt, moet je wel eerst bloed laten prikken. Een bloedonderzoek sluit andere oorzaken van vermoeidheid, zoals schildklierproblemen, bloedarmoede of Pfeiffer uit.

Wil jij praten over psychische problemen als depressie, maar ook problemen als verslaving, zelfbeschadiging, (seksueel) misbruik of hoe je aan iemand vertelt dat je psychische problemen hebt? Zoek dan anoniem contact met een hulpverlener van MIND Korrelatie via www.mindkorrelatie.nl (chat, WhatsApp, telefoon en mail).