article left right link-out audio play down up instagram whatsapp youtube facebook twitter mail link bookmark content-bundel quote
  • Waarom jongens meer moeite hebben op de middelbare...
    do 11 juli 2019
  • Gaan haatcomments op Instagram te ver?
    di 09 juli 2019
  • Op kamers gaan: hoeveel kost dat eigenlijk?
    za 06 juli 2019
  • Worden influencers de nieuwe sterren op het witte ...
    do 04 juli 2019

Waarom jongens meer moeite hebben op de middelbare school

door Romy Beijersbergen

Daar zit 'ie: de typische jongen. Achter in de klas, onderuitgezakt op zijn stoel. Hij heeft geen zin om te leren en kan nooit stil zijn. En huiswerk? Wat is dat!? Met als gevolg: boze leraren, lagere cijfers en haat aan school. Het gaat niet goed met jongens in het onderwijs, maar waar komt dat door?

Misschien had je het niet verwacht, maar de meeste jongens presteren slechter op school dan de meeste meisjes. Ze krijgen gemiddeld een lager schooladvies, blijven vaker zitten en moeten vaker naar een lager niveau. Ook voelen ze zich vaker niet gelukkig, doen langer over hun studie en vallen in het eerste studiejaar veel vaker af.

Dat gat tussen jongens en meisjes is er al lang en wordt maar niet kleiner, zegt Lauk Woltring, onderzoeker en één van de schrijvers van het net verschenen boek 'De ontwikkeling van jongens in het onderwijs'. "Voor meiden is er een wereld open gegaan. Je kunt carrière maken, maar eventueel ook kinderen krijgen. En dat is ook hartstikke goed. Maar jongens blijven een beetje achter.”

Ontwikkeling van het brein

Vroeger dachten onderzoekers dat je hersenontwikkeling op je achttiende helemaal klaar is, maar dit blijkt pas veel later het geval te zijn. De hersenen van een meisje zijn rond haar 23e volgroeid, terwijl die van jongens nog twee jaar langer nodig hebben om daar te komen. Meisjes lopen dus qua ontwikkeling gemiddeld twee jaar voor op jongens.

En ook het ontwikkelingsproces zelf loopt bij meisjes en jongens anders. Bepaalde vaardigheden zijn bij jongens al eerder ontwikkeld, bijvoorbeeld als het gaat om de grote motoriek, ruimtelijke oriëntatie, creativiteit en ontdekken.

Maar als het aankomt op luisteren, gevoelens verwoorden, plannen (huiswerk!), samenwerken en consequenties bedenken, zijn jongens later. En die laatste eigenschappen klinken je misschien bekend in de oren, want dat zijn vaardigheden die op de middelbare school belangrijk zijn.

"Jongens zijn, vooral op die leeftijd, nog testosteronbonkjes. Die moeten bewegen, zelf ontdekken en vinden snel dingen te saai, terwijl docenten alleen zeggen dat ze moeten stilzitten en moeten luisteren. Jongens kunnen dat op die leeftijd nog helemaal niet goed", zegt Woltring. En dat frustreert, voor leraren en voor de jongens zelf. “En dat terwijl jongens het wel kunnen, ze nemen alleen wat langer de tijd.”

Hoge cijfers

Toch doen jongens het niet altijd slechter, bleek uit onderzoek van het Cito. De Centrale Eindexamens zijn op alle niveaus over het algemeen een stuk beter gemaakt door de jongens, dan door de meisjes. "Dat verbaast me niet", zegt Woltring. "Jongens die naar een lager niveau zijn gegaan, hebben dat dan al gedaan."

Ook denkt hij dat veel jongens het jaar door veel minder doen, en dan even gaan knallen voor de examens. "Tijdens momentopnames scoren jongens vaak niet slechter, maar doordat ze lange tijd te weinig doen en minder gemotiveerd worden op school, komen ze later in de problemen."

Veel sporten, geen huiswerk

In Amsterdam is een school die probeert dit 'jongensprobleem' op te lossen. Het Kiem Montessori heeft het lesprogramma zo ingericht dat jongens zich er beter op hun gemak voelen. Maar ook meisjes hebben er baat bij. Hoe? "De jongeren beginnen elke dag met sporten en blijven de hele dag veel bewegen", legt deelschoolleider Tuncer Akyazi uit. Je hoeft dus niet zeven uur lang stil te zitten in de les. "Dat zorgt ervoor dat de hersenen beter werken en jongeren zich beter kunnen concentreren".

En nog een voordeel: er is op deze school geen huiswerk. "Het huiswerk maken de jongeren al af op school, tijdens de les. Je mag ook geen boeken of materiaal mee naar huis". Klinkt allemaal best chill toch?

Niet alle leerlingen waren fan van deze methode, dus er zijn een aantal naar een ander niveau of een andere school gegaan dit jaar. "Maar ik krijg steeds van de leraren terug: de leerlingen zijn veel gelukkiger en lachen veel. En daar doe je het voor", zegt Akyazi.