article left right link-out audio play down up instagram whatsapp youtube facebook twitter mail link bookmark content-bundel quote
  • Worden influencers de nieuwe sterren op het witte ...
    do 04 juli 2019
  • Viralmoney verdienen met jouw video: zo werkt dat
    wo 26 juni 2019
  • Slordig met cijfers en gestolen post: dit ging er ...
    do 20 juni 2019
  • Gaan Tikkie-bedelaars op Insta een tikkie te ver?
    wo 19 juni 2019

Worden influencers de nieuwe sterren op het witte doek?

door Gitte Hessels en Shivani Boer

Anna Nooshin én Beautygloss: allebei hebben ze een heel klein rolletje te pakken in een grote internationale film. En ze zijn niet de enigen: influencers over de hele wereld zitten op dezelfde manier verstopt in films. Worden ze de nieuwe sterren op het witte doek?

Eén keer met je ogen knipperen en je hebt Anna Nooshins moment of fame in Men in Black gemist. Maar ze kan wél zeggen dat ze in een film speelt met Chris Hamsworth. En hallo, wie wil dat niet?

Ze is er zelf ook wel trots op, vertelt ze. "Maar een rol vind ik wel een iets te groot woord. Je ziét me in Man in Black, dat is het eigenlijk." En alleen in de Nederlandse versie van de film, want producenten hebben voor ieder land een andere influencer in hun film gepropt. In Duitsland kijk je naar een populaire voetballer, bij onze zuiderburen spot je een bekende dj en in Spanje is het bijvoorbeeld een bekende YouTuber.

Een soort reclame

"Een slim marketingtrucje", zegt socialexpert Kirsten Jassies. "Het lijkt eigenlijk een beetje op hoe het op social media ook gaat. Als je elkaar helpt, word je samen groter."

Samenwerken dus, moeten de filmproducenten van Men in Black gedacht hebben. Al denkt Kirsten niet dat er daardoor veel meer bioscoopkaartjes verkocht worden. Het gaat volgens haar vooral om extra aandacht. "Het is een soort reclame. Als jij fan bent van Anna en je ziet op haar Insta dat ze in die film speelt, koop je misschien net wat sneller dat bioscoopkaartje."

Win-win

Maar what's in it voor die influencers? De kans is groot dat ze er helemaal niets voor krijgen of misschien zelfs wel moeten betalen voor een rolletje. Toch noemt filmwetenschapper Rudi de Boer het een win-winsituatie. "Anna is veel bezig met haar netwerk. Hoe meer volgers, hoe meer geld. Iedereen heeft het door de film ook weer over haar. Het gaat hoe dan ook voor nieuwe volgers zorgen."

Kirsten denkt dat bijna iedere Instagrammer of YouTuber zo'n rolletje wel ziet zitten. "Veel influencers hebben nog veel respect voor 'oude media'. In een tijdschrift komen of op tv: dat is nog steeds wel een ultiem doel. Op het witte doek komen, is daar de overtreffende trap van. Ook al heb je honderdduizenden volgers, dat is het allercoolste dat je kan bereiken."

De Amerikaanse influencer Robby Hayes (je zou 'm kunnen kennen van tv-programma The Bachelorette), weet daar alles van. Hij was net als Beautygloss door het bedrijf Sony gevraagd om een rolletje in Charlie's Angels te spelen. "Het was inderdaad een heel toffe ervaring", vertelt hij ons. "Sony, de maker van de film, vloog allerlei influencers naar Istanbul. We moesten daar drie dagen op de set zijn en de andere twee dagen konden we door de stad toeren. Een ontmoeting met actrice Elizabeth Banks was hét hoogtepunt!"

Het is nog niet zeker of hij straks te zien is in de film, want de kans bestaat dat hij eruit geknipt wordt. "We hebben bepaalde scènes opgenomen, maar het is nog niet zeker of deze scènes de film halen. Toch was het een coole ervaring om dit mee te mogen maken", aldus Robby.

Hoeveel volgers?

Nog even over het volgersaantal gesproken. Op Insta heeft Robby Hayes d'r 400.000 en Anna Nooshin iets meer dan het dubbele, en dat is 'weinig' als je het vergelijkt met hoeveel abonnees of volgers sommige andere influencers in de films hebben. De Spaanse YouTuber El Rubius tikt bijvoorbeeld de 35 miljoen abonnees aan.

Waarom kiezen ze dan toch voor Anna? Of, in de film Charlie's Angels, voor Beautygloss? Kirsten denkt dat het niet altijd gaat om het aantal volgers. "Het is veel belangrijker dat iemand een betrokken volgersgroep heeft. Dat hebben de makers van Charlie's Angels goed gedaan: Mascha van Beautygloss heeft veel volgers die haar al heel lang volgen en haar ook goed kennen."

We checken het ook bij de maker van Misfit, een Nederlandse film met Meisje Djamilla in de hoofdrol. Hij maakte meer van dat soort 'influencerfilms'. Thomas Wolff: 'Normaal wil je een verhaal vertellen en daar zoek je dan acteurs en actrices bij. Maar je kan ook éérst een influencer zoeken en daar dan een verhaal bij verzinnen. Dat moet aansluiten bij wat de fans leuk vinden."

Of een influencer een acteertalent moet hebben? "Nee", denkt-ie. "Vroeger moest je naar de toneelacademie, nu laat je op social media al zien waar je talenten zitten."

'Het kan ook floppen'

Worden influencers de nieuwe acteurs en actrices, de nieuwe sterren op het witte doek? Dat zit er wel in, denken de experts die wij spraken. Filmmaker Thomas: "Influencers zijn de nieuwe supersterren. Door social media komt alles steeds dichter bij elkaar: influencers worden acteurs en acteurs worden influencers. Maar filmmakers moeten oppassen: een influencer in je film proppen, is geen garantie voor succes. Het kan ook floppen."