article left right link-out audio play down up instagram whatsapp youtube facebook twitter mail link bookmark content-bundel quote
  • Waarom K-popfans zich hard maken tegen haat ๐Ÿ’œ
    do 18 apr 2019
  • Wie betaalt de prijs voor jouw goedkope t-shirt?
    wo 17 apr 2019
  • 'De prik neem je niet alleen voor jezelf, ook voor...
    vr 12 apr 2019
  • Hoe wordt de prijs van jouw concertkaartje bepaald...
    wo 10 apr 2019

Waarom K-popfans zich hard maken tegen haat ๐Ÿ’œ

door NOS Stories

Ze verbreken wereldrecord na wereldrecord. K-popbands zijn niet langer alleen populair in Korea, maar breken ook de westerse charts. De K-industrie staat bekend om de trouwe en vooral grote fanbase. Zo heeft alleen al ARMY Animo, een soort platform waar BTS-fans op kunnen connecten, bijna twee miljoen leden. Maar ook in Nederland blijft de K-community groeien, al is het soms best lastig om naar buiten te komen als fan.

"Er wordt zoveel haat gegooid op k-popfans," vertelt Emma (15). "Vooral op social media. Daar lees je onder K-popberichten veel comments zoals: 'armys horen kkr te krijgen'. Ikzelf en veel andere vrienden vertellen daarom liever niet op school dat we fan zijn, want dan word je gewoon uitgescholden. De K-popcommunity is heel hecht, maar daarbuiten word je als fan soms buitengesloten."

Hoe begon het eigenlijk allemaal?

Als je de afgelopen tijd niet onder een steen hebt geleefd, dan weet je waarschijnlijk wel wat K-pop is. Maar mocht je een lange winterslaap hebben gehouden, let dan nu op. K-pop is, zoals de naam al weggeeft, popmuziek uit Zuid-Korea. Het is niet alleen een muziekgenre, maar een hele industrie. De naam werd begin jaren negentig voor het eerst gebruikt toen de band H.O.T. populair werd in Zuidoost-Aziรซ.

In 2012 zorgt PSY met Gangnam Style voor de wereldwijde doorbraak van K-pop. Op YouTube is de videoclip van het nummer de meest bekeken clip van dat jaar. Sindsdien breken groepen zoals Bigbang, EXO, Got7, Seventeen en TXT het internet. Fans van die bands connecten over de hele wereld via online communities. Daar worden interviews en songteksten vertaald, fanart gemaakt en fotoalbums doorverkocht. Ook worden steeds vaker K-dans- en zanglessen aangeboden, feesten en beurzen georganiseerd en poppen Koreaanse beautyzaken als paddenstoelen uit de grond.

Haters gonna hate

Je hoeft niet lang door Insta te scrollen om honderden paarse hartjesย ๐Ÿ’œ (teken van de BTS-ARMY) en een hoop verhitte discussies tegen te komen. Job en Joran (allebei 17) beheren samen een Insta-account, en reageerden onder iemands vraag waarom K-pop zoveel haat krijgt. "Vanwege het feit dat ze hun muziek op andere mensen proberen te forceren. Bovendien is het gewoon popmuziek maar dan in een andere taal, maar al die idiote fans doen alsof het erg bijzondere muziek is," schreven ze.

Als we de jongens dm'en, zijn ze iets bijgedraaid. "We denken niet negatief over K-pop - het verschilt niet zo erg van Nederlandse of Amerikaanse popmuziek, maar dan in een andere taal. Het zijn meer de fans. We zien te vaak reacties onder ongerelateerde video's waar K-popfans de neiging hebben om te vertellen hoe goed hun favoriete muzikanten zijn." K-popfans lijken meer geobsedeerd door hun muzieksmaak dan fans van andere muziek, en dat vinden de twee irritant.

Die irritatie snapt Emma wel. "Ik vind het zelf ook irritant als fans onder ongerelateerde posts commenten. Maar dat betekent niet dat elke fan dat doet, en je dus onder een post die wรฉl over K-pop gaat, haat geeft."

Misverstanden

Er bestaan een hoop misverstanden over K-pop, denkt Sokpheknex (16). Ze is nu zo'n drie jaar fan is en organiseert K-evenementen. "Er heerst een duidelijk stereotype. Mannelijke K-popartiesten zien er 'gay' of vrouwelijk uit, dragen heel veel make-up en iedere artiest verbouwt z'n gezicht. Maar net als in bijvoorbeeld Amerikaanse pop, verschillen ook K-pop-bands weer van stijl, kleding en muziek."

"Mensen vinden het ook vaak 'raar' dat je muziek luistert die je niet verstaat. Maar heel veel fans leren Koreaans via vertalingen en uitspraakvideo's, plus ik kijk Koreaanse series," vertelt Sokpheknex.

De weg naar succes

K-popartiest word je niet zomaar - en dat is nog zachtjes uitgedrukt. Je hebt in Korea speciale opleidingen bij grote entertainmentbedrijven waar jongens en meisjes worden omgetoverd tot K-pop idolen. Ze volgen jarenlang dans- en zangtrainingen, worden gestyled en ondergaan soms plastische chirurgie. Uiteindelijk - na jaren drillen - mag je misschien - als je de x-factor hebt - in een boy- of girlband.

Dan gaat marketing een grote rol spelen. Perfecte videoclips, flitsende pakjes, strakke danspassen, felle haarkleuren: je moet opvallen. Ook houden de artiesten zich bezig met maatschappelijke thema's. In september 2018 was BTS de eerste K-pop groep die de VN toesprak met een drie minuut durende speech. Ze spraken daar over hun 'love myself'-campagne.

En precies vanwege die maatschappelijke functie is de fanbase zรณ trouw, denkt Emma. "BTS maakt bijvoorbeeld niet alleen nummers over liefde, maar ook over depressie. Ze helpen fans in zware tijden door heel dichtbij zichzelf te blijven." Trek je in ieder geval niks aan van haat, vindt Sokpheknex. "Drie jaar terug vond ik het ook vervelend om 'dat K-popmeisje' te worden genoemd, maar nu weet ik dat je je niet gek moet laten maken omdat je iets leuk vindt!"