article left right link-out audio play down up instagram whatsapp youtube facebook twitter mail link bookmark content-bundel quote
  • Hoe wordt de prijs van jouw concertkaartje bepaald...
    wo 10 apr 2019
  • Hoe onze Instafoto's soms de natuur schaden
    vr 05 apr 2019
  • Waarom de muziek die jij luistert steeds korter wo...
    wo 03 apr 2019
  • Hoe weeshuizen geld verdienen met jouw vrijwillige...
    vr 29 mrt 2019

Hoe wordt de prijs van jouw concertkaartje bepaald?

door Gitte Hessels

Een halfuur heb je in een zenuwslopende digitale wachtrij gestaan, maar nu is hij eindelijk van jou: een kaartje voor het concert van je favo artiest. Jij blij, je bankrekening wat minder: het kaartje kostte je een dikke drie weken vakken vullen. Als je betaalt voor een concertkaartje, waar gaat je geld dan naartoe?

Als een artiest op wil treden moet hij samenwerken met een concertorganisator. In Nederland werken artiesten dan meestal samen met MOJO, het bedrijf dat hier de meeste concerten organiseert. Als een artiest zegt dat hij een concert wil geven, gaat MOJO rekenen. Leo Jaarsma, de financieel chief van MOJO, legt uit hoe dat werkt.

Moeilijke rekensom

"Om de prijs van het concertkaartje te bepalen kijken we naar heel veel dingen", zegt hij. "Hoe groot de artiest is en wat hij gewend is om te verdienen telt natuurlijk mee." Maar soms ook hoe vaak hij op wil treden. Als een artiest van plan is om maar vijf concerten te geven, moet er heel veel gemaakt, gebouwd en geproduceerd worden voor heel weinig concerten. Dat zorgt voor hoge productiekosten die worden doorgerekend in je kaartje. Die productiekosten worden automatisch lager als de artiest voor meer concerten kiest.

"Ook de grootte van de zaal bepaalt de prijs van een kaartje", zegt Leo. "Als een heel grote internationale artiest in een kleine zaal staat, zijn er veel meer fans die naar het concert willen dan dat er kaartjes zijn. Dan gaat de prijs vaak omhoog. Maar normaal is een kaartje voor een concert in een grote zaal vaak duurder. Dat heeft onder andere te maken met dat er voor een show in de Ziggo Dome veel meer materiaal en personeel nodig is."

En wat de prijs van je kaartje ook hoger kan maken: de techniek achter het concert. Spot je peperdure geluidsinstallaties en high-tech lichteffecten of videoschermen? Daar betaal je aan mee als je een kaartje koopt. "En we kijken ook naar de doelgroep van de artiest", zegt Leo. Dus: wie komen er naar zijn concerten toe? Heb je het over een concert van Lil' Kleine, dan zijn het waarschijnlijk vooral jongeren. En die hebben niet zoveel te besteden. Daar moét rekening mee gehouden worden. Want: anders komt er niemand.

De artiest zélf, de zaal, de techniek, het aantal concerten... Allemaal dingen die de prijs van je kaartje omhoog óf omlaag kunnen duwen. Met een moeilijke rekensom op papier zegt MOJO tegen de artiest: dit is het plan, dit is hoe we 't willen doen. In deze zaal en tegen ticketprijs. Denkt de artiest dat-ie genoeg aan het concert kan verdienen, dan is er een plan.

Het kostendeel

Stel dat een kaartje 40 euro gaat kosten en dat MOJO denkt dat er vijfduizend verkocht gaan worden. Dan is dit wat al die kaartjes samen opleveren: 200.000 euro. Heel veel geld, maar dat is echt niet allemaal voor de artiest. 

Van de 40 euro die jij betaalt is ongeveer 24 euro nodig om het concert te organiseren. Leo: "Een groot deel daarvan is nodig om de zaal af te huren en het licht en het geluid ín die zaal te fixen. Ook in reclame maken voor het concert gaat een flink deel van die 24 euro zitten." Ook kost 't bijvoorbeeld geld om het concert te beveiligen, de tickets bij de ingang te scannen en de boel op- en weer af te bouwen. Er zijn mensen nodig op de avond zelf en verzekeringen. Oh ja, vergeet de muziekrechten niet. De organisatie moet een bepaald percentage (rond de 7 procent) van de 200.000 euro betalen om de muziek te mogen draaien.

16 euro cashen

Aan de andere 16 euro die dan nog overblijft van jouw kaartje verdienen organisator MOJO en de artiest. Afhankelijk van hoe groot de artiest is gaat ongeveer 2 van die 16 euro naar MOJO en de andere 14 euro gaat naar de artiest. Reken maar uit: de artiest zou dus ongeveer 70.000 euro kunnen verdienen als-ie een avond optreedt in de AFAS Live voor vijfduizend fans.

Maar...

Een artiest moet natuurlijk ook alle mensen om 'm heen betalen, zijn team doet ook mee. Het management, de band, de crew... En misschien neemt hij nog wel zes trailers aan materiaal mee - da's heel normaal, maar kost ook geld.

Het is moeilijk om te zeggen hoeveel van die 70.000 euro er in dit voorbeeld nog af kan gaan, het hangt af van de artiest(en). Nick en Simon hebben niet veel meer nodig dan een gitaar, terwijl er bij een andere artiest wel veel poespas nodig is. Daarom kan het zo zijn dat een grotere internationale artiest wat minder geld aan een show in dezelfde zaal overhoudt.