article left right link-out audio play down up instagram whatsapp youtube facebook twitter mail link bookmark content-bundel quote
  • Waarom de muziek die jij luistert steeds korter wo...
    wo 03 apr 2019
  • Hoe weeshuizen geld verdienen met jouw vrijwillige...
    vr 29 mrt 2019
  • Dennis (17) en Rosan (19) veranderden hun achterna...
    do 28 mrt 2019
  • Dit moet je weten over seksbots op Insta
    ma 25 mrt 2019

Waarom de muziek die jij luistert steeds korter wordt

door Nisrine Sahla & Tessa Frissen

De liedjes die jij streamt op Spotify zijn de afgelopen jaren gemiddeld zo’n twintig seconden korter geworden. En dat in de hoop dat je lang genoeg luistert. Geen lange intro’s meer en de luisteraar vanaf het eerste moment vasthouden. Want skip jij gelijk een nummer, dan krijgt de artiest niet betaald.

Spotify betaalt artiesten per stream. Zo’n stream telt pas als jij langer dan 30 seconden naar een track luistert. Dus is het belangrijk voor een artiest dat zijn nummers lang én vaak genoeg geluisterd worden. En dus maken artiesten hun tracks steeds korter.

Een van de bekendste producers van dit moment, Esko (Stacey Walroud) merkt dat ook. ''Het gaat allemaal om 'de replay value'.'' Als jij een nummer uitbrengt dan wil je dat hij zo vaak mogelijk wordt gestreamd. Het liefste steeds opnieuw dus. Een nummer van zeven minuten luister je niet snel opnieuw, maar bij een nummer van 1 minuut 50 klik je sneller op replay.''

Esko produceerde onder andere nummers zoals Huts (Blockparty, Mouad Locos, JoeyAK, Young Ellens & Chivv). Dat nummer was 3 minuut 54, een uitzondering. Want zijn andere nummers zoals Hey Meisje (Josylvio & Hansie) en Alleen door jou (Famke Louise & Ronnie Flex) waren gemiddeld 3 minuten.

Groter aanbod

Jairzinho Winter, artiest en mede-oprichter van muziekuitgever Rotterdam Airlines, ziet deze trend ook. ''Het aanbod in de Nederlandse muziekindustrie wordt steeds groter, maar het concentratievermogen van de luisteraar wordt minder. Dus het is iedere keer weer een uitdaging om de aandacht vanaf het eerste moment te pakken. Anders is er een grote kans dat de luisteraar weer doorswiped.''

Ramiks (Stephan Boers), de producer van hits zoals Lil Craney (Kraantje Pappie), Mamacita (Leafs) en Traag (Bizzey), trekt zich niets aan van de invloed van Spotify. ''Spotify is wel mijn brood, maar ik laat mij als producer niet beperken door een platform. Ik vind creatief bezig zijn nog steeds het belangrijkst.''

Money

Hoeveel streams nodig zijn om er goed om van te leven is niet bekend. Spotify vertelt niet hoeveel ze betalen per stream: ''Vanwege de privacy van artiesten kunnen wij niet zomaar bedragen gaan noemen. Hoeveel een stream oplevert hangt ook af van een aantal factoren. Bijvoorbeeld of iemand via een premium of gratis account luistert. Daarom kun je eigenlijk niet specifiek een bedrag noemen'', zegt Wilbert Mutsaers, baas van Spotify Nederland.

Volgens Esko vallen de inkomsten voor producers via streamingdiensten tegen. ''Het is een belangrijk inkomstenbron, maar het is niet dat je er miljonair mee wordt.''

''Het is niet alleen belangrijk voor het geld, maar ook voor je bekendheid als artiest. Spotify heeft een aantal hiphop-afspeellijsten en je kunt daarin geplaatst worden. Luisteraars kunnen zo ook kennis maken met artiesten waar ze nog nooit van gehoord hebben'', zegt Jairzinho.

Intro en outro

Om ervoor te zorgen dat het nummer zo kort mogelijk wordt, knippen artiesten vaker hun intro’s en outro’s uit een track. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat intro’s in de Amerikaanse hitlijsten tussen 1986 en 2015 met 78 procent korter zijn geworden. Een intro duurt nu nog maar iets meer dan vijf seconden, voordat we de zang horen. In de jaren tachtig duurde dat nog rustig twintig seconden. 

Dat snapt Jairzinho wel. ''Mijn nummers beginnen meteen. Ik heb het idee dat mensen niet te lang naar een intro willen luisteren, je wil er gelijk in.'' Maar als hij moest kiezen tussen het knippen van een intro of outro, dan kiest hij voor de outro. ''Bij een outro is het nummer eigenlijk al voorbij. Je moet niet te lang blijven hangen, want je wil dat de luisteraar terugkomt om het nummer opnieuw te luisteren.''

Voor iemand zoals Ramiks, is een intro juist belangrijk. ''De eerste paar seconden zijn zo cruciaal: je kunt gelijk de toon zetten. Ik zou er niet voor kiezen om een intro weg te laten vanwege het geld. Dat gaat tegen mijn principes in.''

Principes

En die principes zijn voor Ramiks belangrijk, want volgens hem draait het niet allemaal om het geld. ''Als een liedje goed klinkt, een goed refrein heeft dan heb je totale vrijheid en hoef je je als artiest niet te beperken om een kort nummer te maken.''