article left right link-out audio play down up instagram whatsapp youtube facebook twitter mail link bookmark content-bundel quote
  • Steeds meer jongeren opgelicht door ‘nepshops’...
    wo 07 nov 2018
  • Waarom al die influencers de boksring in gaan
    za 03 nov 2018
  • Hoe gevaarlijk is Halloween?
    wo 31 okt 2018
  • Wie zit achter het grootste YouTube-kanaal ter wer...
    vr 26 okt 2018

Steeds meer jongeren opgelicht door ‘nepshops’

Ben jij wel eens opgelicht door een advertentie op Instagram? Je bent zeker niet de enige. We kopen namelijk steeds vaker via sociale media. Vooral kleding, make-up en elektronica zijn populair. Vorig jaar werden we met z’n allen voor ongeveer vijf miljoen euro afgezet! Da’s een behoorlijk bedrag, en daarom start er een nieuwe campagne waarin ze jou willen waarschuwen voor nepwinkels op sociale media.

''We zien dat online winkelen toeneemt, net als het gebruik van social media'', vertelt Saskia Bierling van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). ''We zien daarmee ook dat social media voor verkopers van producten een steeds belangrijker verkoopkanaal is - en daar gaat het nodige mis. Op social media ben je vaak helemaal niet bezig met iets kopen, maar je krijgt wel op jou gerichte advertenties. De verleiding is dan groot om toch iets te kopen en je denkt minder na over de risico’s.''

Honderden klachten

De ACM kreeg het afgelopen jaar honderden klachten binnen van online shoppers. Zo zouden aankopen niet worden bezorgd of zouden spullen er heel anders uitzien dan op de foto. De 17-jarige Lars maakte dat mee. ''Ik kreeg op mijn Instagram een advertentie te zien van een mooie wereldkaart. Daar betaalde ik twintig dollar voor. Ik had wel m’n twijfels, omdat de wereldkaart helemaal uit Amerika moest komen. Tegelijkertijd dacht ik: Instagram zal vast geen onzin-advertenties toestaan op hun platform, toch?''

Nou, wel dus. Want een jaar later heeft Lars zijn wereldkaart nog steeds niet ontvangen én is de advertentie verdwenen. ''Ik kan geen contact opnemen met het bedrijf om te klagen, want ik kan de website nergens vinden. Nou, dat doe ik dus ook nooit meer.''

Bestelling was anders

Bij een aankoop via social media is het vaak onduidelijk wie de aanbieder van het product is en onder welke voorwaarden je het koopt. Ook de 16-jarige Maha werd opgelicht door een advertentie, maar dan via een account op Instagram. Zij bestelde daar oorbellen en een ketting. ''Ik kreeg de sieraden wel bezorgd, maar die zagen er heel anders uit dan op de foto. Toen ik daarover ging klagen bij het account, hebben ze me geblokkeerd. Nu kan ik het account niet eens meer terugvinden.''

Maha werd van tevoren wel gewaarschuwd door haar moeder. ''Maar ja, ik luisterde natuurlijk niet. Het account leek me wel betrouwbaar, omdat er allemaal positieve reacties onder hun berichten stonden. Maar toen ik later ging kijken van wie die reacties kwamen, bleken het allemaal vrienden van de verkoopster te zijn. Die reacties waren dus ook nep.''

Tips and tricks

De ACM wil jongeren in de campagne met online filmpjes en radioreclames bewust maken van de risico’s van shoppen via sociale media. ''We zien dat het fenomeen toeneemt, dus we willen voorkomen dat meer mensen worden afgezet. Op de filmpjes is te zien hoe mensen worden opgelicht: de producten die ze krijgen zijn kleiner dan verwacht of hebben een andere kleur. De video’s worden verspreid via sociale media, net zoals de advertenties.''

Ook komt de organisatie met een aantal tips om te voorkomen dat je in de toekomst (nog eens) wordt opgelicht. Allereerst: check met wie je zaken doet. ''Vaak word je meteen doorgeleid naar de pagina waar het product wordt verkocht, waardoor je niet kunt kijken of de webshop betrouwbaar is. Toch is het verstandig om eerst wat onderzoek te doen. Wie is deze aanbieder en hoe denken andere kopers erover? Lees reviews en kijk of er een telefoonnummer te vinden is.''

Ook is het verstandig om pas achteraf het geld aan de verkoper te betalen, en dus niet direct het geld over te maken via iDeal. ''Kijk altijd eerst of er een mogelijkheid is om achteraf te betalen. Mocht dat niet zo zijn, dan is het verstandig om met een middel betalen waarmee je achteraf nog geld terug kunt krijgen, zoals een creditcard of paypall.''