article left right link-out audio play down up instagram whatsapp youtube facebook twitter mail link bookmark content-bundel quote
  • Waarom hebben we een internationale Coming Out Dag...
    do 11 okt 2018
  • Wat kunnen jij en ik doen tegen klimaatveranderin...
    wo 10 okt 2018
  • #MeToo: hype of blijvertje?
    ma 08 okt 2018
  • Geen 20? Dan heb je dikke pech als je een kamer zo...
    vr 05 okt 2018

Waarom hebben we een internationale Coming Out Dag?

Vandaag wappert in de meeste Nederlandse gemeenten de regenboogvlag, geeft de GGD in Goes gratis SOA-testen weg voor LHBT’ers en dragen aanvoerders van professionele sportclubs een regenboogband: het is internationale Coming Out Dag.

Op Coming Out Dag wordt benadrukt dat iedereen het hele jaar door zichzelf moet kunnen zijn. Het is een dag waarop er extra aandacht is voor mensen die willen vertellen dat ze bijvoorbeeld homo, lesbisch of biseksueel zijn.

Onveilig op school

Veel mensen vinden het moeilijk om dit te vertellen, of om te zeggen dat je misschien wel twijfelt of het nog niet weet. Veel LHBT-jongeren maken wel eens vervelende dingen mee, zoals scheldwoorden naar je hoofd geslingerd krijgen en gepest worden. Één op de drie jongeren voelt zich niet veilig op hun eigen school. Dat blijkt uit onderzoek van Colombia University in de VS, die LHBT-jongeren in de VS en Europese landen onderzocht.

August (15) en Nienke (16) zijn al lang uit de kast. August is een transjongen (hij is van een meisje naar een jongen gegaan) en Nienke valt op meisjes. Nemo (14) is nog aan het uitzoeken of ‘ie op jongens, meisjes, of allebei valt. Ze zien alle drie dat het moeilijk kan zijn om zoiets op school te vertellen.


August

Er niet bij horen

De coming out verliep August prima, maar zijn vriendin vindt het lastiger. ''Zij is ook trans en wil niet uit de kast komen op school. Ze heeft het gevoel dat ze niet geaccepteerd zal worden en misschien zelfs gepest gaat worden. Ik denk dat heel veel LHBTI-jongeren het beeld hebben dat mensen denken: iedereen is slecht, behalve hetero’s.''

''Vooral bang zijn om er buiten te vallen, er niet bij te horen. Dat geeft een onveilig gevoel'', zegt Nienke. ''Dat gevoel had ik in het begin als brugklasser, toen ik twaalf was. Dat lag niet persé aan de mensen hier, meer omdat ik voelde dat ik anders was. Meisjes uit m’n klas gingen het rondje af om te praten over vriendjes, terwijl ik daar helemaal geen interesse in had. Ik wist niet of er meer mensen zoals ik waren.”  

Pesten en schelden

Het is een groot probleem, vindt Geert-Jan Edelenbosch. Hij werkt voor COC Nederland, een organisatie die opkomt voor LHBT'ers. ''Het onderzoek laat zien dat er echt een probleem is. Het slechte nieuws is dat op een deel van de scholen, leerlingen die LHBT zijn nog steeds te maken hebben met pesten en uitschelden.'' Uit het onderzoek blijkt dat 4 op de 10 LHTBI-scholieren dat wel eens meemaakt.

''Als een vriend van je homo is en uit de kast wil komen, en jij zit de hele tijd 'HOMO!' te roepen naar vrienden, dan denk ik niet dat die vriend van je zich veilig voelt om uit de kast te komen'', denkt Nemo. ''Omdat het dan lijkt alsof het niet oké is.'' Volgens Nienke worden dit soort termen vooral gebruikt als stopwoorden. ''Zoals: 'Dat is zo gay'.''


Nemo

Gewelddadigheid

Op sommige scholen gaat het zelfs verder en krijgen kinderen te maken met geweld als ze vertellen dat ze homo of lesbisch zijn. Dat gebeurt op deze school gelukkig niet, maar Nienke heeft er wel verhalen over gehoord.

''Ik heb het zelf niet meegemaakt,'' begint Nienke, ''maar hoor het wel om me heen. Je krijgt dan wel zo'n angstgevoel. Je durft niet meer echt uit te spreken wat je vindt, en ik ga meer letten op m’n woorden. Ik zeg niet altijd zomaar dat ik een vriendin heb.''


Nienke

Gay Straight Alliances

Steeds meer middelbare scholen hebben een speciale groep die zorgt dat er op school aandacht is voor LHBT-leerlingen. Een Gay Straight Alliance (GSA), heet dat. Ze organiseren speciale activiteiten op dagen zoals vandaag, bieden steun voor mensen die uit de kast willen komen en zijn er ook voor de gezelligheid. In zo'n groep zitten LHBT-leerlingen, maar ook hetero's. Dat soort groepen hebben ze op steeds meer middelbare scholen.

Nienke is erg actief binnen de GSA op haar school. Zo geeft ze bijvoorbeeld voorlichting tijdens de les – iets wat eerst niet gebeurde. ''Vier jaar geleden kwam er een GSA bij ons op school. Voor die tijd was LGBT-zijn een onbesproken iets. Tijdens seksuele voorlichting werd niet verteld dat meisjes op meisjes kunnen vallen, of jongens op jongens. Nu wel.''

Uit het onderzoek blijkt dat die GSA’s goed werken, want op die scholen voelt bijna tien procent minder LHBT- jongeren zich onveilig of gepest.  

August vindt de GSA heel belangrijk. ''M’n vrienden reageerden niet zo goed toen ik uit de kast kwam. Het was fijn geweest als ik toen bij de GSA terecht kon. Maar nu weet ik dat er support is voor mensen zoals ik. Een plek waar ik naartoe kan, als er iets gebeurt.''

De (on)zin van Coming Out Day

Het doel van een ‘Uit-de-kast-kom-dag’ is uiteindelijk vooral steun betuigen: je mag zijn wie je wil zijn. Maar het is ook belangrijk om te begrijpen dat het een proces is om uit de kast te komen, niet iets wat je op één moment of één dag doet. Journalist John Paul Brammer schrijft er een column over op de LGBTplus-site Them. ''LGBTQ+’ers zijn hun hele, of een deel van hun leven bezig met uit de kast komen, of beter gezegd: zichzelf worden. Het succes in uit de kast komen zit ‘m niet in hoeveel mensen je het vertelt of de manier waarop, maar hoe zelfverzekerd je bent met je eigen seksualiteit.''

John: ''Dus kom vandaag uit de kast, of niet. Vertel het je vrienden en familie, neem je tijd nog even, of vertel het nooit, als je dat echt niet wil. Maar voel je niet gedwongen om uit de kast te komen omdat het Coming Out Day is.''