article left right link-out audio play down up instagram whatsapp youtube facebook twitter mail link bookmark content-bundel quote
  • #MeToo: hype of blijvertje?
    ma 08 okt 2018
  • Geen 20? Dan heb je dikke pech als je een kamer zo...
    vr 05 okt 2018
  • Zo ronselen nepmodemerken influencers op Instagram...
    wo 03 okt 2018
  • De meningokokkenziekte: hoe gevaarlijk is dat nou?
    ma 01 okt 2018

#MeToo: hype of blijvertje?

door Loes van Langen en Laura Luitjes

In oktober 2017 - een jaar geleden ging #MeToo keihard op social media. Vrouwen en mannen lieten online van zich horen als ze te maken hadden gehad met seksuele intimidatie of aanranding. Bleef het bij een hype of zijn er sindsdien dingen echt veranderd?

#MeToo

Maar eerst: hoe begon het nou allemaal ook alweer? In oktober 2017 publiceerde de New York Times een verhaal over film producent Harvey Weinstein. Verschillende vrouwen beschuldigden hem van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Amerikaanse actrice Alyssa Milano moedigde andere vrouwen aan om hun ervaring te delen onder de hashtag #MeToo. Vooral op Twitter deelden vrouwen hun verhaal massaal. Regisseurs, filmproducenten en acteurs, veel mensen uit de film- en theaterwereld werden beschuldigd van seksuele intimidatie, waaronder Kevin Spacey, de acteur uit House of Cards.

Wat is er sinds 2017 écht veranderd?

''Na een jaar zijn er zoveel verschrikkelijke verhalen naar boven gekomen. Mensen hebben hebben niet meer het gevoel dat ze alleen staan, het is makkelijker geworden om een verhaal te delen,'' zegt Mabel Zwaan. Zij is een van de oprichters van No Thanks!, een initiatief dat meer bewustzijn wil creëren over seksuele intimidatie tijdens concerten en festivals.

Mabel Zwaan (22)

Volgens directeur van Rutgers, het kenniscentrum voor seksualiteit, Ton Coenen is er veel bekendheid over, maar is er nog te weinig actie. ''De politiek doet niet genoeg en ook op de scholen wordt er te weinig over gepraat. Docenten moeten er meer over durven te praten, dat is niet vanzelfsprekend.'' Ton ziet veel aandacht voor het onderwerp, ''maar de mannen raken #MeToo-moe. Het lijkt een camouflage om er niet over te hebben, terwijl 1 op de 5 vrouwen te maken heeft gehad met seksueel geweld.''

Wat kan je doen?

Daarnaast vind je bij verschillende organisaties tegenwoordig een meldpunt waar je ook terecht kan met je klacht. Maar weten mensen die meldpunten ook te vinden? Sommige zien wel een toename sinds oktober 2017, zoals Het Meldpunt, voor kerkelijke relaties. ''In 2017 waren er 25 procent meer meldingen in de jaren ervoor. Mensen weten het meldpunt beter te vinden'', zegt een woordvoerder. Ook in sportwereld is er een meldpunt voor seksuele intimidatie. De Nederlandse sportorganisatie NOC NSF ziet ook een stijging in de meldingen. ''Maar dit komt niet per se door #MeToo, dat heeft in de sport niet echt een rol gespeeld. Volgens de melders komt dit doordat we twee jaar geleden er aandacht aan zijn gaan besteden,'' zegt Geert Slot van NOC NSF.

Ben je oké?

Bijna de helft van de vrouwen tot de 30 jaar heeft tijdens het uitgaan last van ongewenste aanrakingen. Rutgers is samen met Celebrate Safe en Nederlandse Poppodia en -Festivals de campagne 'Ben je oké?' gestart om dit tegen te gaan. ''Jongeren moeten op elkaar letten. Als je iets ziet, stel de vraag: Ben je oké?,'' zegt Ton. Ook No Thanks! werkt hieraan mee. Zij proberen het probleem te tackelen door in gesprek te gaan met uitgaansgelegenheden. ''We willen dat ze actief bezig zijn met dit probleem. De campagne van Rutgers heeft hier een boost aan gegeven,'' zegt Mabel.

Heb je zelf last (gehad) van seksuele intimidatie en wil je erover praten? Ga naar slachtofferhulp.nl.