article left right link-out audio play down up instagram whatsapp youtube facebook twitter mail link bookmark content-bundel quote
  • Waarom krijgt FamkeLouise zo veel haat?
    do 23 nov 2017
  • Nóg een poging om woekerhandel in concertkaartjes...
    wo 22 nov 2017
  • Jongeren gaan steeds meer voor hun carrière...
    di 21 nov 2017
  • In deze film is een telefoon de hoofdpersoon
    ma 20 nov 2017

Waarom krijgt FamkeLouise zo veel haat?

door Jeanine Duijst

Het is een van de vele comments op een video van NOS Mashup. Daarin reageert FamkeLouise op haatberichten onder haar single ‘Op me monnie’ op YouTube.

Waarom wordt er zó veel gehaat op haar video’s? We vroegen het aan mediapsycholoog Mischa Coster. Hij denkt dat het gescheld onder Famkes video niet alleen gebaseerd is op de kwaliteit van haar liedje. “Alleen een slecht liedje is nog geen reden om met kanker te schelden.” De mediapsycholoog denkt dat het ook meespeelt dat ze de vriendin van Youtuber SnapKing is. Hij voert allerlei pranks uit, zoals het in scene zetten van een zelfmoord. 

“De haat onder Famkes video kan in eerste instantie zijn gericht op SnapKing. Famke is dan collateral damage. En op het moment dat zij in de spotlights treedt met zo’n nummer, geef je de hele crowd een reden om daar vol op in te springen.”

‘Ik geef je haat’

“Haat is een nieuw soort woord geworden. Eerst zeiden mensen ‘ik geef je liefde’, maar nu zeggen mensen ook ‘ik geef je haat’.” Als mediapsycholoog heeft Mischa het daarom met YouTubers ook over hoe ze met haat omgaan.

“Als ze heel groot zijn, en veel followers hebben zoals Anna Nooshin, krijgen ze wel een beetje een olifantenhuid. Maar er zijn ook YouTubers die daar gevoelig voor zijn. Zij lezen alle comments. De positieve maar ook de negatieve.”

Maar waarom heeft een video waar zo veel op wordt gehaat dan ook zo veel views? “Mensen moeten ernaar kijken om de haat te kunnen geven”, zegt Mischa. “En negatieve verhalen en emoties werken beter dan positieve. Als er een video online komt met 300 haatcomments zijn mensen veel nieuwsgieriger waar dat vandaan komt.”